GA VEILIG EN VOORBEREID HET NATUURIJS OP!

BESTEL HIER EEN VEILIGHEIDSSET!

Tips Voor Veilig Schaatsen op Natuurijs
Veiligheids- middelen
Hoe kom je uit een Wak
IJslezen
Contact en Links
IJs Foto's
Info voor Verenigingen

Laatste update:

20-04-2017


DOOR HET IJS GEZAKT, UIT EEN WAK KOMEN

Door het ijs zaken is geen probleem, er niet of moeilijk uitkomen wel. Dus altijd touw en priem mee!

Als je zelf door het ijs zakt
Ga terug naar waar je vandaan kwam. Daar was het veilig. Dat geldt ook voor de mensen, die jou met een touw uit het wak willen trekken.
Gebruik je priem. Sla hem ver van je af in het ijs. Ga horizontaal in het water liggen door met je benen zwembewegingen te maken.
Met één haal trek je jezelf tot aan je navel op het ijs, met een tweede haal helemaal. Wegrollen, kruipen tot waar het zeker veilig is en dan pas ga je staan.

Uit een wak op het ijs klimmen is heel lastig zonder een scherp voorwerp om greep op het ijs te krijgen. Het ijs is nat en glad en je bent ook zelf nat en glad. Met een ijspriem is het heel makkelijk om uit het wak te komen, te meer omdat je min of meer op dezelfde hoogte ligt als het ijs. Dat betekent dat je maar weinig kracht hoeft uit te oefenen. Hetzelfde gladde ijs waar je met alleen maar je handen geen grip op krijgt, maakt het trekken met een priem of een touw gemakkelijk.

Als je het ijs stuk slaat: geen paniek, het ijs is daar nog te dun om op te staan/liggen. Ga dan niet ver van je af de priem in het ijs meppen, maar druk dichtbij je borst het ijs stuk totdat dat niet meer lukt! Daar is het ijs dik genoeg om de priem erin en er niet door te slaan en kan je zelf op het ijs trekken.

De priem is eenvoudig uit de beschermende huls te halen. Mocht je van de zenuwen de priem uit je handen laten vallen, geen nood: de priem zit met een verbindingstouwtje aan de dop die met een koord om je nek zit. Je kan hem dus altijd terughalen.

Wat doe je als een ander door het ijs is gezakt
Laat de drenkeling terug gaan naar waar hij vandaan kwam. Daar kan jij ook veilig staan. Met het werpkoord kun je gemakkelijk een ander uit het wak trekken. Je rolt het werptouw uit, neemt de lus in de ene hand en scheert het touw met een paar ruime lussen op. Dan gooi je de kant met het rubberen handvat naar de drenkeling toe. Als de drenkeling het handvat vastgepakt heeft, roep je hem toe om horizontaal in het water te gaan liggen en met zijn benen zwembewegingen te gaan maken. Tegelijkertijd trek je aan het touw. Zorg ervoor dat de drenkeling niet te dicht bij het wak weer op het ijs gaat staan.

Denk altijd om je eigen veiligheid. Blijf op afstand van het wak. Wanneer je ook zelf in het water komt te liggen wordt het probleem alleen maar groter.
Pas op voor onderkoeling. Waar je ’s zomers nog een drenkeling na kan springen is dat in de winter erg riskant.

Bind indien nodig meerdere reddingslijnen aan elkaar of bind er een sjaal, jack of lange broek aan. Verzwaar het gooi-einde met bijvoorbeeld een schaatsbeschermer om het gooien te vergemakkelijken.
Om ervoor te zorgen dat je weet hoe je moet reageren op het natuurijs, is het handig een aantal malen eerst thuis “droog” te oefenen.

Onder het ijs
Dé situatie waar iedereen het meest bang voor is: ‘Waar moet je naar toe zwemmen als je onder het ijs geschoten bent?’ Ter geruststelling: het zal maar heel weinig voorkomen dat je onder het ijs terechtkomt. Mocht dat toch het geval zijn: zoek dan naar het verschil. Ligt er sneeuw op het ijs, dan zal het ijs donkerder zijn dan het wak. Is het mooi zwart ijs, dan is het doorzichtig, en zal het wak met het bewegende water er donkerder uitzien.

Weer op het ijs
Als de drenkeling weer op het ijs staat is het belangrijk om zo snel mogelijk de afkoeling te stoppen. Zo snel mogelijk droge kleding aan dus. Denk niet dat je natte kleding door de eigen lichaamswarmte warm krijgt. Eventueel gebruik je tijdelijk een aluminiumdeken.

Misverstanden
• ‘Ik ga alleen schaatsen waar het veilig is’. Dat dachten degenen die door het ijs gezakt zijn ook. Je dacht toch niet dat zij bewust een wak op zochten?
• ‘Ik schaats alleen waar anderen al geweest zijn’. Eén meter naar links of naar rechts kan al het verschil maken tussen wel en niet door het ijs zakken.
• ‘Gisteren was het hier prima’. Zelfs bij vriezend weer kan ijs in dikte afnemen. Bijvoorbeeld door onderstroming of pompwerking van de wind.
• ‘Uit een wak klimmen is makkelijk, net zoals je uit een zwembad klimt’. Dit is niet zo. Het natte ijs aan de rand van een wak is zeer glad. Je hebt dus geen grip. Bovendien brokkelt de rand van het dunne ijs makkelijk af.
• ‘Ik kan toch zwemmen’. Natuurlijk is dat erg handig. Maar het grote gevaar is niet verdrinking, maar onderkoeling. In het koude water treedt onderkoeling binnen enkele minuten op. Door onderkoeling neemt de controle over de spieren af en wordt zwemmen onmogelijk. Dus moet je zo snel mogelijk uit het water zien te komen.

De soorten misverstanden en drogredenen zijn oneindig en vaak ook komisch. Toch kunnen ze serieuze gevolgen hebben. Dus: als het geen natuurijsbaan is, ondergelopen land of een uitgezette tocht: neem altijd een touw en priem mee!